obaveštenja

Udruženje kardiologa Srbije

nazad

29.07.2017

ABECEDA NAMIRNICA – SLOVO J

Iz Evropskog kuvara(The European cook book by ESC, 2010)

*Prenosimo tekstove iz knjige „Evropski kuvar“ za koji je Udruženje kardiologa Srbije dobilo dozvolu za prevođenje i objavljivanje na sajtu UKS uksrb.rs kao podršku akciji „European heart for children“

U ovoj knjizi se nalazi dosta recepata pogodnih za ljude koji pate od dijabetesa, visokog krvnog pritiska ili holesterola. Nadamo se da će vam oni poslužiti kao inspiracija za zdraviju ishranu.

Međutim, želimo i da vas ohrabrimo da nastavite da jedete omiljena jela, bez rizika po zdravlje, jednostavno malo menjajući sastojke.

To podrazumeva bolje razumevanje onoga od čega se razne namirnice sastoje.

Jabuke

Istraživanja su pokazala da kvertecin u jabukama pomaže u snižavanju holesterola. Antioksidanti koje sadrže mogu da ubiju slobodne radikale, štite od raka i bore se protiv starenja. Takođe sadrže tanin, loše kiseline i pektin. Kako jabuke imaju nizak glikemijski indeks (GI) i zasite više od ostalog voća, preporučuju se dijabetičarima. Jedenje kore služi regulisanju pokreta creva i minimalizovanju kolitisa.

Ječam

Ječam je bogat rastvorljivim i nerastvorljivim vlaknima koji snižavaju holesterolemiju. Takođe sadrži minerale, proteine i fosfor. Prekrupa od ječma, koja se najčešće koristi pri kuvanju, uglavnom se oljušti. To znači da ječam ne treba da se potapa i može brzo da se sprema. Međutim, to takođe znači da gubi dosta od svojih nutritivnih svojstava.

Jagnjetina

Čak i mršaviji deo ovog mesa sadrži dosta masti. Njegov sadržaj zasićenih masti je sličan onom koji se može naći u govedini i svinjetini, međutim, jagnjetina sadrži duplo više ukupne masti.

Jogurt

Zajedno s kefirom (ukišeljeno mleko s različitim bakterijama i kvascem), jogurt je odličan izvor probiotskih bakterija. To podržava crevnu bakterijsku floru i ponaša se kao imunostimulans. Niskokalorični jogurt je bogat proteinima i kalcijumom, i najprirodniji jogurt sadrži manje od 1 g masti na 100 g. Treba primetiti da niskokalorični jogurti s voćem mogu da sadrže mnogo šećera, zato uvek pažljivo proučite nalepnice.

Jagode

Jagode su veoma bogate vitaminom C (više od citrusnog voća) i pomažu u borbi protiv artritisa i oboljenja jetre.

Pogledajte originalni članak